Lichaam & Geest

Schermgebruik, blauw licht en slaap

By 12 maart 2019 No Comments

We komen tegenwoordig in aanraking met een veelheid aan schermen. Denk aan telefoons, tablets, tv’s en laptops. De LED Het RIVM heeft in samenwerking met het Amsterdams Medisch Centrum (AMC) een nieuw rapport uitgebracht over de relatie tussen schermgebruik, blauw licht en slaap.

Met name adolescenten zijn grootgebruiker. Vaak wordt er meer dan 2 uur per avond naar een scherm gekeken waarbij het uur voor het slapen gaan extra gevoelig is. De grootgebruikers slapen gemiddeld 40 minuten minder dan de niet grootgebruikers. De kortere slaapduur is met name toe te schrijven aan het later naar bed gaan.

Het aantal slaapklachten is hoger bij mensen die die dagelijks een scherm gebruiken in het uur voor het slapen gaan. Het gaat hierbij om: later in slaap vallen, wakker worden gedurende de nacht en korter slapen. Overdag hebben zij problemen met wakker blijven. Voorgaande klachten verminderden bij een experiment waar een week lang geen scherm gebruikt mocht worden of wanneer een bril gedragen werd die blauw licht blokkeerde.

We komen tegenwoordig in aanraking met diverse schermen. Denk aan telefoons, tablets, tv’s en laptops. De LED technologie in de nieuwste schermen zendt meer licht uit in vergelijking met de oude tv schermen. Blauw licht kan leiden tot slaap -en concentratieproblemen maar ook andere gezondheidsproblemen. Voorgaande problematiek moet dus serieus genomen worden.