Health Business

ONVZ brengt NRGY Pro op de markt

ONVZ zorgverzekeraar brengt de Pro versie van de NRGY App naar de markt voor haar corporate klanten. De App heeft als doel de corporate vitaliteitspositie te versterken en helpt gebruikers fit te blijven of te worden.

De zorgverzekeraar heeft ervoor gekozen om zich meer te richten op het voorkomen van ziekten van verzekerden en daar passen applicatie’s zoals de NRGY App goed bij. Samen met bedrijven proberen ze nu ook medewerkers van bedrijven fitter te maken doormiddel van drie testen in de App.

Opvallend is dat ONVZ niks doet met de data die verzameld wordt. De data wordt zoveel mogelijk lokaal opgeslagen en de gecontroleerd door de gebruiker. Het verdienmodel achter de gratis-app is dan ook een raadsel.

Bedrijven die een collectiviteit hebben bij ONVZ kunnen gebruiken maken van de App en rapportages opvragen. Gebruikers zijn geanomimiseerd en bepalen zelf of informatie wordt uitgewisseld. In de nieuwste versie van 1 december 2016 is ook een integratie met de Apple Health mogelijk gemaakt.

De NRGY app is beschikbaar voor Android en iOS – te downloaden via de store of NRGYapp.nl.

180 stappen is de heilige graal

Bewegingswetenschappers weten het al veel langer. Aan de pasfrequentie van een loper kun je zien hoe getraind hij of zij is.

Ook in het onderzoek van Ben van Oeveren, bewegingswetenschapper aan de Vrije Universiteit (VU) wordt het belang van het monitoren van je stapfrequentie bevestigd. En ook producten van wearables hebben zich dit gerealiseerd. De functionaliteit wordt bijna standaard ingebouwd.
Bij het onderzoek van Ben wordt vooral gekeken naar beginnende lopers en hun optimale stapfrequentie. Waarbij 180 een goed streven is maar voor de meeste lopers niet het startpunt.

Het doel van het onderzoek is om te bepalen wat de optimale stapfrequentie is van een loper en die te begeleiden tijdens trainingen doormiddel van een App. Behalve de juiste progressie zorgt de App er ook dat blessures worden voorkomen.

Ben promoveert in 2017 maar stelt in ieder geval dat elke loper baat heeft bij afwisseling. Dit geldt voor de type trainingen maar ook voor ondergrond en paslengte.

Nieuwe Nederlandse Start-up start veelbelovende kickstart campagne

De Nederlandse start-up ‘Innovation in Motion (IIM)’ heeft via een kickstart campagne de ‘Slide‘ op de markt gebracht: een handige apparaatje dat via een simpele bevestiging op een bestaande gordijnrails ervoor zorgt dat de gordijn ‘remote’ bestuurbaar zijn. IIM hoopt na de kickstart campagne ook koppelingen te kunnen leggen met Google Home, Amazone Echo en Apple Home.

Het nieuws werd bekend gemaakt door Kaj Beetstra en Thijs Olthof, oprichters van IIM.

Met Slide willen Kaj en Thijs de traditionele gordijnmarkt vernieuwen. Door een koppeling met IFTTT, een eigen App en een simpele installatie hopen ze Slide voor iedereen beschikbaar te maken.

De lamp die je bioritme volgt

Blauw licht afkomstig van beeldschermen en smartphones kan op den duur je slaappatroon verstoren. De Luctra-lamp kan met zijn andere vormen van kunstlicht jouw biologische ritme volgen.

Licht heeft een groot effect op onze biologische klok en op onze emoties. Standaard kunstlucht verstoort de productie van melatonine – het slaaphormoon – waardoor je s ’avonds minder snel in slaap valt.

De Lucra-lamp biedt hier een oplossing voor. De lamp weerspiegelt het licht dat de zon ons geeft: overdag verhogen blauwe lampen je concentratie en aan het einde van de dag geven rode tinten een ontspannend effect. Uiteindelijk verbetert dit je gemoedstoestand en slaapkwaliteit.

Er zijn drie uitvoeringen van de Lucra-lamp: een tafellamp, een mobiele lamp en vloerverlichting. Via een app vul je je persoonlijke dagcurve in. Aan de hand van deze curve en persoonlijke vragen zal de lamp het natuurlijk verloop van je dag volgen en de kleur en intensiteit van het licht aanpassen.

De Lucra-lampen zijn te koop vanaf 799 euro.

The Dot als eerste braille-smartwatch

Zuid-Koreaanse ontwerpers brengen smartwatch met braille op de markt voor ’s werelds 285 miljoen mensen die niet kunnen zien.

De smartwatch is met zijn vele functies een geliefd gadget onder veel mensen. Met The Dot kunnen nu ook blinden en slechtzienden berichten lezen en versturen, de tijd checken en hun hartslag monitoren.

Voor The Dot zijn vier verschillende dynamische braillecellen gebruikt. De smartwatchgebruikers kunnen selecteren hoe snel de tekens veranderen en zo de berichten en de tijd voelen op het schermpje. Na synchronisatie met een smartphone worden alle gegevens doorgezonden. Via de knoppen aan de zijkant van de smartwatch kunnen tevens korte berichten worden verstuurd.

Veel producten voor blinden en slechtzienden maken gebruik van geluid. Dat is lastig, want door oordopjes worden omgevingsgeluiden niet meer gehoord, terwijl die juist zo belangrijk zijn voor mensen die niet kunnen zien.

De smartwatch zal naar verluid deze maand op de markt komen en zal omgerekend zo’n 280 euro kosten.

Een tof artikel delen of contact opnemen? Mail ons.

Schrijf je binnenkort in voor onze nieuwsbrief!