Studies hebben aangetoond dat effectief diëten staat of valt met voedingsadministratie. Alles wat je tot je neemt opschrijven, de omvang van porties en bereidingsmethode.

Toekomstige afvallers hebben vaak het idee dat het een enorm tijdrovende bezigheid is. Onderzoeken van de Universiteit van Vermont en de Universiteit van Zuid-Carolina hebben aangetoond dat het monitoren van je dieet zeer effectief is en makkelijker is dan wordt gedacht.

In totaal waren er 142 deelnemers aan de studie. De deelnemers namen al deel aan een dieet motivatieonderzoek. Het ging om voornamelijk vrouwen en 80% leed aan overgewicht.

De deelnemers namen deel aan een online sessies geleid door een diëtist gedurende 24 weken. Daarnaast werd gevraagd om alle voeding met een online programma te registreren. Voorgaande geeft een beeld van de inname maar ook van de registratietijd en frequentie.

De uitkomst van het onderzoek. “Log Often, Lose More: Electronic Dietary Self‐Monitoring for Weight Loss.”

De meest succesvolle patienten waren iedere dag 23 minuten bezig met de administratie. Tegen het eind van de onderzoeksperiode was hiervoor maar 15 minuten nodig. De administratie zorgt ervoor dat doelen haalbaar worden. Met name de frequentie van de administratie staat in positief verband met gewichtsverlies. 2 keer per dag bijhouden zorgt voor significant meer gewichtsverlies. De mensen die 3 of meer keer per dag registreerden boekten de meeste winst.

De onderzoekers hopen dat de studie meer mensen aanzet tot het bijhouden van voedingsadministratie. Veiliger en effectiever afvallen en dat met maar 15 minuten administratie per dag.